Leerrijp?

9789060387696_Leerrijpheid_RGB-4Van spelen naar leren is voor kleuters een grote stap en die zetten ze niet bepaald klassikaal en zeker niet binnen de lijntjes van het schoolsysteem. Dus kijken leerkrachten in deze tijd van het jaar naar elk kind. Zou het na de zomervakantie toe zijn aan cognitiever leren? Terwijl er tussen nu en september nog van alles kan gebeuren – kleuters zijn immers Koning(in) Groeispurt.

Gelukkig zijn er scholen die inspelen op de flexibiliteit die past bij de ontwikkeling van kleuters. Ze hebben bijvoorbeeld een gemengde groep 2-3, waardoor de overgang naar leren gemakkelijk kan gaan. Of ze werken met groepen die niet jaarlijks, maar twee keer per jaar starten.

Dat is overigens geen nieuwigheidje, maar een aanpak die tachtig jaar geleden ook al bestond, waarbij de ‘lagere school’ twee keer per jaar met een ‘eerste klas’ begon. Omdat ook toen al niet alle kinderen die binnen twaalf maanden geboren zijn tegelijk in dezelfde maand schoolrijp waren.

Commentaar van hoofdredactie Dagblad trouw, 27.03.2017

De krant doet ook concrete suggesties hoe scholen anders om kunnen gaan met de overstap van spelen naar leren. Lees hier Het dilemma van de kleuterjuf: Is een kind klaar voor groep 3?

Loïs Eijgenraam van de Begeleidingsdienst voor Vrije Scholen schreef een boekje over leerrijpheid. Wat kun je aflezen aan zaken als motorische ontwikkeling, kindertekeningen, tanden wisselen en sociaal-emotionele ontwikkeling? Wat heeft een kind nodig om het zich in klas 1 / groep  3 thuis te voelen en tot een andere manier van leren te komen?

Leerrijpheid: van kleuterklas naar groep 3 / klas 1
uitgegeven bij Christofoor, € 12,50

Bewaren

Een gedachte over “Leerrijp?

Plaats een reactie